Šta treba da znate o servo pogonu?

Ako ste mehaničar ili se bavite hidraulikom onda je ovo za vas i te kako poznata tema. Ali ako ste samo jedan od vlasnika automobila koji za svoj rad koriste servo pogon onda je ovo pravo mesto da se informišete o čemu je reč. 

Bez volana vozilom ne bi moglo da se upravlja i zato je on sastavni i neizostavni deo svakog vozila bez obzira koje gorivi koristi za pogon. 

Volan je deo upravljačkog sistema svakog motornog vozila i njime manipulište vozač, dok se ostatak ovog sistema nalazi na manje vidljivom mestu. Treba razlikovati mehanički volan koji je u direktnoj vezi sa upravljačkim točkovima i servo volan koji koristi hidrauličku silu i koji ima važnu ulogu u olakšavanju upravljanja. 

Definisanje pojma

Servo pogon se može ugraditi u stub upravljača što se često u praksi koristi na lakim proračunskim automobilima ili direktno u upravljački mehanizam što se dešva kod masovnijih i sportskih tipova vozila. 

Kao pomoćni sistem za upravljanje vozilom ima važne uloge i njegova konstrukcija je složena. Glavne delove čine letva volana, servo pumpa, manžetna, ležajevi, semerinzi. Unutrašnja struktura sačinjena je od relejnih ploča, strujnog kruga napajanja, glavnog kruga upravljačke ploče, sklopa i kruga pretvorbe energije. 

Ovi delovi su međusobno zavisni i funkcionišu u uzajamnoj sprezi. Kvar na bilo kojem delu ograničava rad čitavog sistema. 

Glavna uloga koju ima

Može se reći da je jedan od glavnih zadataka koji servo pogon ima jeste osiguravanje zadovoljavajućeg napora na volanu, a sa kojim se nose upravljači zasnovani na različitim principima konstrukcije.  Jednostavnije rečeno servo pogon omogućava bezbedno kretanje i upravljanje vozilom, posebno kada je kretanje pri velikim brzinama u pitanju.  U slučaju eksplozije pneumatika na prednjim točkovima daleko je lakše održati kretanje u pravcu kod sistema upravljanja sa servo urađnejm.

Osim toga on ima i druge zadatke i funkcije koje se odnose na varijabilno pojačanje u zavisnosti od brzine kretanja ili drugih uslova, zatim na prenos povratih signala vozaču o sili na volanu, ali i ispravljanje pogrešnih radnji vozača povečanjem otpora okretanju volana.

Takođe, služi i praćenju povratka točkova u neutralni položaj kada je to potrebno. Odnosno uz pomoć dodatnih specijalnih mehanizma može se smanjiti potrebna sila na točku upravljača čime se automatski povećava manevarska sposobnost vozila. 

Šta u slučaju da se desi kvar?

U slučaju da osetiti bilo koju promenu, neobičan zvuk ili težinu u manipulaciji sa volanom treba hitno potražiti savet stručnog lica. 

Kvarovi koji se dešavaju na servo pogonu mogu biti mehanički ili električni. Važno je da znate da upravljačka jedinica vrši samodijagnozu svaki put kada se automobil uključi i ako se kvarovi otkriju ona daje signal tako što se na instrument tabli upali lampica upozorenja.

U takvim situacijama potrebno je što pre zaustaviti vozilo bezbedno i potražiti pomoć stručnog lica. 

Najčešći kvarovi odnose se na senzore, motor, habanje, greške u softveru, kršenje kalibracije senzora, ili nešto oko struje. A kako bi se ta mogućnost svela na minimum potrebno je da praktikuje redovno pražnjenje vazduha iz servo sistema i da se vrši zamena ulja. 

Ove popravke zahtevaju kvalifikovanu intervenciju u hidrauličkim servisima koje možete naći u svakom gradu.